ΥΠΟ ΤΗΝ ΑΙΓΙΔΑ ΤΟΥ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟΥ ΠΕΙΡΑΪΚΩΝ ΜΕΛΕΤΩΝ ΤΗΣ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΗΣ ΣΤΕΓΗΣ ΠΕΙΡΑΙΩΣ - 1930 - (ΒΡΑΒΕΙΟ ΑΚΑΔΗΜΙΑΣ ΑΘΗΝΩΝ)

"Πειραϊκές ιστορίες του Μεσοπολέμου"

Το ποδηλατοδρόμιο Νέου Φαλήρου και οι πρώτοι Ολυμπιακοί Αγώνες


Το Ολυμπιακό ποδηλατοδρόμιο στο Νέο Φάληρο. Κατασκευάστηκε ειδικά το 1895 για τις ανάγκες των πρώτων σύγχρονων Ολυμπιακών αγώνων της Αθήνας που θα γίνονταν ένα χρόνο αργότερα το 1896.


Για την κατασκευή του χρησιμοποιήθηκε ως μοντέλο το αντίστοιχο ποδηλατοδρόμιο της Δανίας και κόστισε συνολικά 100.000 δραχμές.


Χωρούσε 7000 θεατές και διέθετε στίβο μήκους ενός τρίτου του χιλιομέτρου με πλαγιαστές στροφές. 


Η Επιτροπή Ποδηλασίας είχε διχαστεί τότε μεταξύ της Καλλιθέας και του Νέου Φαλήρου που ήταν μεν ελώδες αλλά από άλλες απόψεις πιο κατάλληλο τελικά  και έτσι η 20μελής επιτροπή κατέληξε στην τελική απόφαση για την κατασκευή του μόλις τον Οκτώβριο του 1895. 


Υπεύθυνος μηχανικός για την κατασκευή του ήταν ο Βελλίνης ο οποίος διάλεξε και την θέση κοντά στο σημερινό γήπεδο. 


(photo: Vagelis Paravas) Στην φωτογραφία αυτή βλέπουμε το έρημο ποδηλατοδρόμιο των ΤΕΕΦΑ Τρικάλων. Ανάλογες στην κατασκευή ήταν και οι στροφές του ποδηλατοδρομίου Φαλήρου




Τα σχέδια του Βελλίνη επέτρεπαν το εντελώς ακίνδυνο τρέξιμο σε όλα τα σημεία αφού κατάφερε να «τροποποιήσει το σχέδιον των παγκοσμίων Ποδηλατοδρομίων διά της εξιδιασμένης ευφυΐας του και της ενδελεχούς μελέτης του, νεωτερίσας θαυμασίως». Το έργο της κατασκευής ανατέθηκε στον Σιδηρόδρομο Αθηνών - Πειραιώς, αντί 61.000 δρχ. Ο Σιδηρόδρομος προσέφερε δωρεάν το γήπεδο αξίας 28.000 δρχ., εγγυήθηκε δε να κατασκευάσει ιδία δαπάνη και τις εξωτερικές οδούς (η εταιρεία αυτή χρηματοδότησε και τις υποδομές για τα θαλάσσια λουτρά του Φαλήρου, για να προσελκύσει επιβάτες για το τραμ, κάτι που πέτυχε απολύτως). «...ως ύλην κατά την κατασκευήν του Ποδηλατοδρομίου χρησιμεύουν και τα υλικά του κρημνιζομένου παλαιού θερινού θεάτρου του Φαλήρου της Εταιρίας του Μεγάλου Σιδηροδρόμου».




Το Ποδηλατοδρόμιο Φαλήρου χρησιμοποιείται στη συνέχεια για αγώνες σε κάθε είδος αθλήματος επί πολλές δεκαετίες και μάλιστα εκεί διεξάγονταν και οι κυριότεροι αγώνες ποδοσφαίρου.


Μια λεπτομέρεια που σχεδόν ποτέ δεν αναφέρεται είναι ότι στο ποδηλατοδρόμιο έγιναν και τα μισά αγωνίσματα Τένις των πρώτων σύγχρονων ολυμπιακών αγώνων με την διαμόρφωση 4 γηπέδων.


Μετά την λήξη των αγώνων οι χρήσεις του ποδηλατοδρομίου περιελάμβαναν την διεξαγωγή σχεδόν όλων των αγωνισμάτων συμπεριλαμβανομένου στίβου, ποδοσφαίρου κ.ο.κ.


Πρόσκοποι το 1914 στο Ποδηλατοδρόμιο Νέου Φαλήρου (Η φωτογραφία ανήκει στο Σώμα Ελλήνων Προσκόπων)


300 γύροι στο απόλυτο κρύο:


Το Πρώτο Αγώνισμα έγινε σε αυτό στις 8 Απριλίου, ημέρα Τετάρτη και ήταν ένας δρόμος 100 χιλιομέτρων (!) δηλαδή 300 γύρων του ποδηλατοδρομίου. Η συγκεκριμένη μέρα ήταν ίσως η πιο κρύα ημέρα εκείνου του χειμώνα με ένα βοριά που κατέβαινε από τα βουνά στο Φάληρο. Εκτός από την ποδηλασία στο στάδιο διεξάγονταν επίσης και κάποια αγωνίσματα του Τένις


Ενώ την Δευτέρα 13 Απριλίου ο δυνατός βοριάς υποχρέωσε τους διοργανωτές να ματαιώσουν κάποια αγωνίσματα κωπηλασίας που γίνονται επίσης στην παραλία του Φαλήρου. Την ίδια ημέρα έγινε και το περιστατικό εκείνο με τον Αμερικάνο κολυμβητή Γκάρντερ Ουίλιαμς στα αγωνίσματα κολύμβησης που διεξάγονταν στην Ζέα και που μπορείτε να διαβάσετε εδώ.


Έγινε μονομαχία ανάμεσα στον Γάλλο Λεόν Φλέμινγκ και στον Έλληνα Γεώργιο Κωλλέτη. Στα μισά του δρόμου ο Κωλλέτης αναγκάστηκε να σταματήσει για να επισκευάσει το ποδήλατό του. 


Τότε σταμάτησε και ο Φλέμινγκ και περίμενε να γίνει η επισκευή στο ποδήλατο του Κωλλέτη. Τελικά ο Γάλλος κέρδισε. Ένας άλλος Γάλλος ποδηλάτης ο Πωλ Μασόν κέρδισε το αγώνισμα χρονομέτρησης ενός γύρου καθώς και το σπρίντ 2 χιλιομέτρων και τα 10 χιλιόμετρα. 


Πόστερ της αναβίωσης του Αγώνα Αθήνα - Μαραθώνας  που έλαβε χώρα στις 16 Ιουνίου 2012 (Φωτογραφία από ahtensfixedgear.com) 

Αθήνα - Μαραθώνας - Νέο Φάληρο:


Το πιο ενδιαφέρον από τα ποδηλατικά αγωνίσματα ήταν ο αγώνας δρόμου που έγινε την Κυριακή 12 Απριλίου. Επρόκειτο για αγώνα 87 χιλιομέτρων με αφετηρία την Αθήνα, άφιξη στον Μαραθώνα και ξανά πίσω αλλά με τερματισμό το ποδηλατοδρόμιο. Υπήρξαν πολλές πτώσεις λόγω εξάντλησης και ανωμαλιών του δρόμου. Ο Έλληνας Αριστείδης Κωνσταντινίδης κέρδισε το αγώνισμα αυτό με δεύτερο τον Αυστριακό Αύγουστο Γκέντριχ ο οποίος έπεσε τουλάχιστον τρεις (3) φορές.


Φάληρο - Παρίσι με το Ποδήλατο:


Ο Αυστριακός ποδηλάτης Γκέντριχ όταν έληξαν οι ολυμπιακοί Αγώνες ανεχώρησε από το Νέο Φάληρο για  το Παρίσι με το ποδήλατό του διανύοντας 3.500 χιλιόμετρα. Με την άφιξή του στο Παρίσι δήλωσε "αυτό το ρεκόρ τάραξε ολόκληρο το σώμα μου. Το νευρικό μου σύστημα είναι καταβεβλημένο, έχασα επτά κιλά βάρους. Ο πυρετός με κατέλαβε επί έξι ώρες"




Άγνωστα Παραλειπόμενα των αγώνων του 1896:


- Το 1896 ο μεγαλύτερος ελαιώνας του λεκανοπεδίου ήταν αυτός που κάλυπτε την απόσταση μεταξύ Αθήνας και Πειραιά και έφτανε μέχρι και τον Κολωνό.


- Με το κόψιμο της Διώρυγας της Κορίνθου (1893), η απόσταση μεταξύ Μπρίντεζι - Πειραιά έγινε πιο σύντομη κατά 325 χιλιόμετρα, ενώ η απόσταση μεταξύ Λονδίνου-Πειραιά είχε μειωθεί στις 4 ημέρες, ενώ η απόσταση Μασσαλίας-Πειραιά είχε συντομευθεί κατά 48 ώρες.


Το Κράτος φταίει:

- Λόγω του κρύου της εποχής όπως περιγράψαμε επικρατούσε αναστάτωση σε όλα τα αγωνίσματα. 
Ο ξένος Τύπος έγραφε για τους Έλληνες την εποχή εκείνη:


"Οι Έλληνες όταν βρίσκονται ενώπιον μιας από τις συνήθεις δυσάρεστες καταστάσεις που μπορεί να οφείλεται σε φυσική καταστροφή όπως για παράδειγμα πυρκαγιάς σε δάσος ή μια ναυτική τραγωδία, αντί να επιρρίπτουν την ευθύνη στην ατυχία ή στον κακό καιρό όπως θα έκαναν πολλοί άλλοι, εκείνοι κουνάνε το κεφάλι και λένε "ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΡΑΤΟΣ".




Πηγές:
Εφημερίδα Καθημερινή
Μάικλ Λιουέλιν Σμίθ -Πρεσβευτής της Μ. Βρετανίας στην Αθήνα (Οι πρώτοι σύγχρονοι Ολυμπιακοί Αγώνες στην Αθήνα)
Σώμα Ελλήνων Προσκόπων
www.athensfixedgear.com



3 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

δυστυχώς οι δημοτικές αρχές ασχολούνται με άλλα θέματα και τους είναι αδιάφορα τα ουσιαστικά του Πειραιά μας

Ανώνυμος είπε...

Αυτές και άλλες αναρτήσεις σας να τις στείλετε στον δήμο μπας και ξεστραβωθούν λίγο

Ανώνυμος είπε...

Λεφτά για φιέστες υπάρχουν για την προβολή της πειραϊκής ιστορίας οχι

Δημοσίευση σχολίου