ΥΠΟ ΤΗΝ ΑΙΓΙΔΑ ΤΟΥ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟΥ ΠΕΙΡΑΪΚΩΝ ΜΕΛΕΤΩΝ ΤΗΣ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΗΣ ΣΤΕΓΗΣ ΠΕΙΡΑΙΩΣ - 1930 - (ΒΡΑΒΕΙΟ ΑΚΑΔΗΜΙΑΣ ΑΘΗΝΩΝ)

"Πειραϊκές ιστορίες του Μεσοπολέμου"

Οι πρώτοι φωτογράφοι του Πειραιά

Ο Γεώργιος Α΄ στο φωτογραφείο στο Παρίσι του Σόλωνα Βάθη. Ο Σ. Βάθης ήταν ο επίσημος φωτογράφος της Βασιλικής Αυλής
Οι αδελφοί Σόλων και Ξενοφών Βάθη άνοιξαν το πρώτο φωτογραφείο στον Πειραιά στην οδό Μπουμπουλίνας (Βουβουλίνας τότε για πολλούς), γύρω στα 1860 - 1861. Γιαυτό και θεωρούνται οι πρώτοι επαγγελματίες φωτογράφοι του Πειραιά. Όμως σε σύντομο χρονικό διάστημα τα δύο αδέλφια θα σταματήσουν να συνεργάζονται αφού όμως πρώτα είχαν γίνει γνωστοί. 

Ο μεν Σόλων Βάθης θα αναχωρήσει για το Παρίσι όπου θα ανοίξει εκεί φωτογραφείο και θα διακριθεί. Επειδή το φωτογραφείο του το άνοιξε δίπλα στο Γαλλικό Χρηματιστήριο το ονόμασε "Photographie Franco Hellenique de la bourse". Στην παρισινή έκθεση του 1887 κατέλαβε την πρώτη θέση, ενώ ο τότε Βασιλιάς των Ελλήνων τον είχε αναδείξει ως Βασιλικό Φωτογράφο, με αποτέλεσμα έκτοτε στο οπισθόφυλλο των φωτογραφιών του να βάζει την επισήμανση Photographe de S.M. Roi des Hellenes et de S.A.R. le Prince Royal.

Ο ευεργέτης Ανδρέας Συγγρός και αυτός στο Ατελιέ του Σόλωνα Βάθη στο Παρίσι

Υπήρξε εφευρέτης νέων τεχνικών στην φωτογραφία ενώ κατασκεύαζε δικό του φωτογραφικό χαρτί που έφερε την ένδειξη Papier Vathis. Ήταν από τους πρώτους που πειραματίστηκαν με τον τεχνητό χρωματισμό των φωτογραφιών και είχε μια δική του τεχνική που χρωμάτιζε τις τότε άχρωμες φωτογραφίες. 

Τα "ΠΑΝΑΘΗΝΑΙΑ" στις 15 Ιουνίου του 1902 αναφέρουν: 

"Ο εν Παρισίοις έλλην φωτογράφος κ. Σόλων Βάθης, προ μηνών εφεύρε μέθοδον δια της οποίας προσδίδει εις τα φωτογραφίας όψιν χρωματισμού"

Όσον αφορά εμάς στην Ελλάδα δεν υπάρχει φωτογραφία επιφανούς άντρα την εποχή εκείνη που δεν είναι δική του. Εύποροι, πολιτικοί, βιομήχανοι, ταξίδευαν στο Παρίσι με αποκλειστικό σκοπό μια φωτογράφηση στο ατελιέ του Σόλωνα Βάθη. Μερικοί εξ αυτών είναι ο Χαρίλαος Τρικούπης, ο Βασιλιάς Γεώργιος Α΄, ο Ανδρέας Συγγρός κ.α.

Ο Χαρίλαος Τρικούπης φωτογραφίζεται στο ατελιέ του Σόλωνα Βάθη στο Παρίσι. Η φωτογράφηση αφορούσε διαφορετικές πόζες όπως μπορούμε να διαπιστώσουμε ανάμεσα στις δύο φωτογραφίες
Ο Χαρίλαος Τρικούπης ποζάρει στο Ατελιέ του Σόλωνα Βάθη στο Παρίσι

O αδελφός του Ξενοφώντας Βαθής θα φύγει από τον Πειραιά λίγο αργότερα μετά τον χωρισμό με τον αδελφό του και θα εγκατασταθεί στην Αθήνα. Εκεί θα συνεργαστεί με έναν άλλο φωτογράφο τον Αθανάσιο Κάλφα. Όταν λοιπόν στο οπισθόφυλλο μιας φωτογραφίας βλέπουμε την σφραγίδα τους "ΑΔΕΛΦΟΙ ΒΑΘΗ" γνωρίζουμε ότι αναφερόμαστε στην εποχή που είχαν φωτογραφείο στον Πειραιά. Η σφραγίδα στο οπισθόφυλλο "ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ Α. ΚΑΛΦΑ ΚΑΙ Ξ. ΒΑΘΗ" αναφέρεται στην μετά Πειραιώς εποχή. Μετά ανοίγει αποκλειστικά δικό του φωτογραφείο στην οδό Ερμού κοντά στον Σύνταγμα και κατέχει δύο ρεκόρ. Του πρώτου φωτογράφου στον Πειραιά και του πέμπτου επαγγελματία φωτογράφου στην Αθήνα του 19ου αιώνα.


Ο Ξενοφών Βάθης έγινε διάσημος από τις μοναδικές για την εποχή του φωτογραφίες. Φωτογράφησε τους ληστές του Δήλεσι καθώς και ληστρικές συμμορίες που λυμαίνονταν τότε την επαρχία όπως , έπιαναν ομήρους ξένους συνήθως και ζήταγαν λύτρα. Αποτελούσαν αληθινή μάστιγα για τους περιηγητές. Αποτέλεσε κατά κάποιον τρόπο τον πρώτο ρεπόρτερ αφού τα θέματά του απασχολούσαν τις ειδήσεις της εποχής. 

1870  Οι Αρβανιτάκηδες (οι τρεις στο κέντρο, ο ένας με την φουστανέλα αριστερά, δεξιά ο καθιστός και αμέσως δίπλα του ο όρθιος) μόλις έχουν συλληφθεί από την Βασιλική Χωροφυλακή. Υπεύθυνοι για την σφαγή απαχθέντων στο Δήλεσι
Τα κεφάλια των Ληστών του Δήλεσι προς λαϊκή έκθεση. Φωτογραφία του Ξενοφώντα Βάθη
Τρεις από την ληστοσυμμορία που η δράση της τερματίσθηκε στις 30 Μαΐου 1870
 Τους αδελφούς Βάθη, ακολούθησε ο Αναστάσιος Γαζιάδης ο οποίος επίσης άνοιξε φωτογραφία στον Πειραιά και τον οποίο θα παρουσιάσουμε σε επόμενη ανάρτηση.

1 σχόλιο:

φωτογραφία γάμου Θεσσαλονίκη είπε...

Πολύ όμορφη ανάρτηση για τους πρώτους φωτογράφους του Πειραιά.

Δημοσίευση σχολίου