Πειραιάς - Τεργέστη 1925 (LLOYD TRIESTINO)

Τα γραφεία του Κεντρικού Πρακτορείου της Λόϋντ Τριεστίνο στον Πειραιά

του Στέφανου Μίλεση

Τρία πελώρια και πολυτελή πλοία διαμέσου του Ισθμού της Κορίνθου, εκτελούσαν το δρομολόγιο της γραμμής Τεργέστη Πειραιάς Κωνσταντινούπολη. Και τα τρία πλοία που ήταν τα "Κλεοπάτρα", "Ρέμο" και "Σεμίραμις" ανήκαν στην εταιρεία Λόϋδ (LLOYD) χρειαζόντουσαν μόλις 48 ώρες για να εκτελέσουν την διαδρομή Πειραιάς - Τεργέστη και επιστροφή και άλλες 23 όταν εκτελούσαν το δρομολόγιο Πειραιάς - Κωνσταντινούπολη με επιστροφή.

Η εταιρεία που αρχικώς έφερε Αυστριακή σημαία απασχολούσε ως Αξιωματικούς και πλήρωμα πολλούς Έλληνες αλλά εκτός αυτού και η κύρια πελατεία της αποτελούσαν Έλληνες. Τα πλοία της αρχικώς ήταν ιστιοφόρα και ήταν από τις πρώτες εταιρείες που έθεσε σε κίνηση ατμόπλοια τα οποία ονόμαζε "πυρόσκαφα".




Η Αυστριακή Λόϋντ (LLOYD AUSTRIACO) ιδρύθηκε το έτος 1833 και μέχρι το 1925 είχε φτάσει να διαθέτει 61 σκάφη. Το τέλος του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου έφερε την Τεργέστη στα χέρια των Ιταλών και η εταιρεία μετονομάστηκε σε "LLOYD TRIESTINO". Στον Πειραιά η εταιρεία λειτούργησε και ως Lloyd Austriaco αλλά και ως Treistino.

 Ένα χαρακτηριστικό γεγονός που τότε συνέβη, ήταν πως σε όλα της τα πλοία έδινε ονόματα ιταλικά όπως Μιλάνο, Σαν Μάρκο, Σαν Κάρλο κ.ο.κ., μέχρι που η Αυστριακή Κυβέρνηση απαίτησε να δίνει ονόματα Αυστριακών Βαρώνων! Τότε η εταιρεία για να ξεφύγει από αυτή την υποχρέωση άρχισε να δίνει κλασικά ονόματα όπως τα πλοία που εκτελούσαν την γραμμή προς Πειραιά, που ονομάζονταν Κλεοπάτρα και Σεμίραμις.

Ένα από τα πλοία που εκτελούσαν την γραμμή Πειραιάς - Τεργέστη
το 1925 ήταν και το "ΡΕΜΟ"
 Γιατί Τεργέστη - Πειραιάς;

Ένα από τα ερωτήματα που πιθανότατα να υπάρχει σήμερα, είναι γιατί να δρομολογηθούν τρία πλοία που να εκτελούν την γραμμή Τεργέστη - Πειραιάς το 1925.

Αυτό οφείλεται στην δραστήρια κοινότητα της Τεργέστης που άρχισε να πρωτοεμφανίζεται από το 1735 με την εμφάνιση των πρώτων Ελλήνων από τα Ιόνια νησιά και την Βενετία. Το 1782 μετά από διενέξεις μεταξύ Ελλήνων και Σλαύων ορθοδόξων, η Ελληνική Κοινότητα αγόρασε έκταση στην περιοχή Piazza della Legna προς ανέγερση ναού του Αγίου Νικολάου, τα εγκαίνια του οποίου έγιναν στις 18 Φεβρουαρίου του 1787. Κατά την εποχή του αγώνα του 1821 η κοινότητα της Τεργέστης αυξήθηκε από ομογενείς που προσέφευγαν εκεί κυρίως από την Ήπειρο. Ο αριθμός έγινε τόσο μεγάλος ώστε η Ελληνική Κοινότητα Τεργέστης απέκτησε και ιδιόκτητο Σχολείο.

Η Ελληνική Εκκλησία Αγίου Νικολάου Τεργέστης το 1925. Αριστερά το κτήριο που μόλις διακρίνεται είναι τα γραφεία της κοινότητας και τα Σχολεία Αρρένων και Θηλέων.

Ο Βαρώνος Αμβρόσιος Στ. Ράλλης

Από την κοινότητα αυτή πολλοί ευεργέτες ξεχώρισαν μεταξύ των οποίων και ο Βαρώνος Αμβρόσιος Ράλλης ο οποίος υπήρξε ιδρυτής ομώνυμου εμπορικού οίκου και μέγας ευεργέτης της κοινότητας Τεργέστης καθώς φρόντισε για την οικονομική ανεξαρτησία της αλλά και με πλούσιες δωρέες εξασφάλισε την λειτουργία των ελληνικών σχολείων, των κεντρικών γραφείων της κοινότητας ακόμη και της ελληνικής Πινακοθήκης της Τεργέστης.

Άλλοι από σημαντικοί Έλληνες της Τεργέστης υπήρξαν ο διοικητής της Banca Commerciale Vienna Ιωάννης Σκαραμαγκάς και ο Βαρώνος Ιωάννης Οικονόμου. 

Το 1925 μόνο η αδελφότης Ελλήνων Τεργέστης (το Διοικητικό δηλαδή όργανο) αριθμούσε 160 μέλη που αποκαλούνταν "βουλευτές". 


Το φωτογραφικό αρχείο του Πέτρου Πουλίδη (της ΕΡΤ που επανασυστάθηκε) διαθέτει μεταξύ άλλων και φωτογραφία του πλοίου "Μεράνο" της ίδιας εταιρείας στο Λιμάνι του Πειραιά (1923-1926).


 
Από το ίδιο αρχείο του Πουλίδη, η Καστέλλα το 1925

1 σχόλιο:

Unknown είπε...

Εξαιρετική ανάρτηση! Συγχαρητήρια!!!

Δημοσίευση σχολίου

"Πειραϊκές ιστορίες του Μεσοπολέμου"